Στόχοι – Καταστατικό – ΦΕΚ ίδρυσης

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ του ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ​

A. Εκπαιδευτικός – διδακτικός

  1. Σχεδιασμός-οργάνωση-πραγματοποίηση προπτυχιακών και μεταπτυχιακών μαθημάτων εργαστηριακού χαρακτήρα με βάση την ψηφιακή τεχνολογία (π.χ. Εκπαιδευτική Τεχνολογία, Διδασκαλία της Ιστορίας με τη Χρήση Πηγών, Διδακτική της Τοπικής Ιστορίας)
  2. Φιλοξενία άλλων μαθημάτων που περιλαμβάνουν στο διάγραμμά τους σχετική ενότητα (π.χ. Αρχαιολογία, Δημόσια Ιστορία, Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία, Λαογραφία)
  3. Οργάνωση διαδικτυακών διαλέξεων συγχρονικής επικοινωνίας (Ισραήλ, Κύπρος, Θεσσαλονίκη, Κρήτη, Αθήνα με θέματα που αφορούν στην ιστορική εκπαίδευση και τη δημόσια ιστορία στην Ελλάδα και στον κόσμο)
  4. Οργάνωση σεμιναρίων για φοιτητές του ΤΙΕ πάνω στις DIGITAL HUMANITIES (η πρώτη έγινε τον Απρίλιο 2019)
  5. Οργάνωση σεμιναρίων για εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις και τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου της Θράκης.

Staubige Karten und vergessene Namen

Vor ein paar Wochen habe ich in einer kleinen Bibliothek in Neuengland gesessen. Draußen war es kalt, drinnen roch es nach altem Holz und Papier, das schon seit Jahrhunderten in denselben Regalen steht. Ehrlich gesagt, so stelle ich mir manchmal das Herz der Geschichte vor – nicht in großen Museen, sondern in stillen Räumen, wo die Bücher mehr Fragen stellen, als sie Antworten geben. Und eine davon war: Wer waren diese Menschen, die damals ihr Glück in Nordamerika suchten?

Mal unter uns: Kolonisation klingt immer wie ein Kapitel im Schulbuch. Jahreszahlen, Schiffe, Verträge. Aber wer schon mal tiefer in die alten Aufzeichnungen geblickt hat, weiß, dass es dazwischen kleine Geschichten gibt. Ein Junge, der aus England floh, weil er Ärger mit der Kirche hatte. Eine Frau, die alles riskierte, nur um ein neues Feld bestellen zu können. Und natürlich die Konflikte mit den indigenen Völkern, die schon längst dort lebten, bevor irgendein Europäer überhaupt wusste, dass der Kontinent existiert.

Manchmal stolpert man bei der Recherche über seltsame Nebengleise. Ich meine, ich habe kürzlich in einem ganz anderen Zusammenhang über Echtgeld Automaten gelesen. Klingt völlig deplatziert, oder? Aber wenn man nachdenkt: auch damals ging es um Risiko, Einsatz und Belohnung. Nur dass die Kolonisten nicht Münzen in einen Automaten warfen, sondern ihr Leben in eine unbekannte Zukunft setzten. Und das macht die ganze Sache nicht weniger spannend.

Ich erinnere mich an eine alte Karte, die ich einmal in den Händen hielt. Die Küstenlinien waren schief, Flüsse endeten im Nichts, und irgendwo stand „Neues Eden“ hingekritzelt. Kein Eden weit und breit, aber der Glaube daran – der war echt. Solche Details machen die Kolonisationsgeschichte lebendig. Keine trockenen Daten, sondern Stimmen aus einer Zeit, in der man nicht wusste, ob der nächste Winter das Ende oder ein neuer Anfang sein würde.

Und genau deshalb graben wir diese Geschichten wieder aus. Nicht, um Zahlenreihen zu rezitieren, sondern um Menschen zu zeigen. Ihre Ängste, Hoffnungen, Irrtümer. Vielleicht auch, damit wir nicht vergessen: Geschichte ist nie nur Vergangenheit. Sie bleibt bei uns, wie der Geruch von altem Papier, der in der Nase hängt, lange nachdem man die Bibliothek verlassen hat.

B. Ερευνητικός

  1. Υποβολή προτάσεων για ερευνητικά προγράμματα (α) ΨΗΦΙΑΚΗ ΘΡΑΚΗ με επιστ. υπεύθυνο τον Άγγ. Παληκίδη (προϋπολογισμός 700.000 ) και (β) Χαρτογραφώντας τους πρώιμους γεωργούς στη Θράκη με επιστ. υπεύθυνη την Ντούσανκα Χριστίνα Ούρεμ-Κώτσου (εγκρίθηκε με προϋπολογισμό 200.000 ).
  2. Σχεδιασμός, πραγματοποίηση και αξιολόγηση πειραματικών διδασκαλιών με τη χρήση ψηφιακής τεχνολογίας με καταγραφή και επεξεργασία των δεδομένων (π.χ. μάθημα Βυζαντινής Ιστορίας σε μαθητές Γυμνασίου).
  3. Έρευνα πάνω στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ιστορικής σκέψης των φοιτητών του ΤΙΕ (σχεδιάζεται σε συνεργασία με διδάσκοντα Παιδαγωγικής).
  4. Οργάνωση ή συνδιοργάνωση συνεδρίων (π.χ. σε συνεργασία με το Εθνολογικό Μουσείο Θράκης και το Εργαστήριο για τη Μελέτη του Πολιτισμού, των Συνόρων και του Κοινωνικού Φύλου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στο πλαίσιο των επετειακών εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια από την ενσωμάτωση της Θράκης στο ελληνικό κράτος διοργανώνουμε στις 8-10 Μαΐου 2020 συνέδριο με θέμα «Θράκη (19ος – 21ος αιώνας). Μετακινήσεις πληθυσμών, προσφυγική μνήμη, ταυτότητες, βιώματα, εκπαίδευση»
  5. Συνεργασία με ανάλογα ερευνητικά εργαστήρια στο πλαίσιο κοινών ερευνητικών προγραμμάτων (Τμήμα Ψηφιακής Ιστορικής Εκπαίδευσης του ΠΤΔΕ του ΑΠΘ, RISE του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου Θεοπίστη Στυλιανού-Λάμπερτ). 


ΦΕΚ ίδρυσης